03.08.2011 (Mgr. Mária Kopčíková)

Ako zaistiť dostatok mliečka a prekonať prípadnú krízu

Snažte sa byť čo najviac odpočinutá a v dobrej nálade. Najmä v prvých týždňoch. Berte šestonedelie vážne a akokoľvek dobre sa budete cítiť, veľa oddychujte a polihujte. Ak ste boli zvyknutá relaxovať pri hudbe, knihe, meditácii – využívajte to. Aspoň jeden denný spánok dieťaťa prespite s ním. Čím viac budete unavená, vystresovaná, tým väčší dopad to bude mať na produkciu mliečka.

Domáce práce delegujte na ďalších členov rodiny. Všetko, okrem dojčenia, môže miesto vás urobiť niekto iný. Neváhajte požiadať o pomoc – partnera, mamu, svokru, babičku ... a buďte pri žiadaní tejto pomoci konkrétna („Mohla by si prosím ťa zajtra prísť a uvariť mi, nestíham a potrebovala by som zjesť niečo poriadne. Tvoje zapekané cestoviny milujem...“).

Dostatočne pite (asi 3 litre tekutín denne) a poriadne jedzte. Nemusíte žiť len na dusenom mäse a tri dni starých rožkoch. Po šestonedelí postupne zaraďujete do jedálnička aj ostatnú (pestrú) stravu (postupne a počkajte 24 hodín na prípadnú reakciu dieťatka).

Ak ste bylinkárka, môžete piť čajové zmesi na podporu dojčenia (moja obľúbená – anýz, rasca, fenykel (kúpite v potravinách, rozdrvíte v mažiari alebo pomeliete na kávovom mlynčeku), žihľava, medovka, kôpor, ostružina malinová (všetko po 1 dieli zmiešate, zavriete do tmavej nádoby, pri použití zalejete 1 polievkovú lyžicu pol litrom vody. Toto je aj max. denná dávka!!) Pozor na šalviu a mätu – znižujú tvorbu mliečka.

Ak vám nie sú proti mysli homeopatiká, môžete na podporu tvorby mliečka použiť aj tie. Poradia vám v lekárni alebo vyhľadajte homeopata. Tiež existujú oleje na masáž prsníkov, ktorých éterické zložky podporujú mliečkotvorbu.

Ak vám po rannom dojčení ostane mliečko, môžete ho odsať. Jednak budete mať zásobu na prípadné dokŕmenie v podvečerných hodinách (poobede a večer býva mliečka menej, mama je viac unavená), jednak tým stimulujete ďalšiu tvorbu mlieka.

V prípade krízy najprv zvážte, či sa môže jednať o rastový špurt, alebo ju spôsobil nejaký iný dôvod. V prvom prípade by ste ju mali prekonať častejším prikladaním – teda zvýšením počtu dojčení (o 1 až 3 za 24 hodín). Do 1 – 2 dní by sa situácia mala upraviť a produkcia mliečka by sa mala zvýšiť. Pomedzi dojčenia môžete odstriekavať, aby ste aj týmto spôsobom stimulovali nervové zakončenia a vysielali tak signál do mozgu, že treba tvoriť viacej mliečka.

Hodnotenie: 0
[hodnoťte kliknutím]

Prihlasovanie

Zabudli ste heslo

Zaregistrujte sa a vstúpte do sveta Mama a ja!
Registrácia

Anketa

Žiadna aktuálna anketa